Tapahtumat

Lumikuningattaren asut huippuammattilaisen käsialaa

Erika Turunen ihastui jäiseen parkettiin

11 marraskuun, 2021 Marita Kokko Saara Salmi

Lumikuningatar-jääshow avasi pukusuunnittelija Erika Turuselle jännittävän työkentän. Huippuammattilainen on luonut puvustuksen jo Suomen kansallisoopperan ja –baletin Lumikuningattareen, mutta luistimet balettitossujen tilalla innostivat häntä tarttumaan satuun uudelleen.

Erika Turusen käsialaa ovat asut sadun 120 hahmolle Lemmy-lumikosta Lumikuningattareen. Hän painottaa, että jokainen puku syntyy vain monen hyvän ammattilaisen yhteistyöllä.

– Minähän voin piirrellä mitä tahansa, mutta puvut vaativat myös toimivan toteutuksen. Tällaiset esitykset syntyvät ylipäätään vain taitavien tekijöiden yhteisponnistuksin, hän korostaa.

Jää ja puvut eivät ole Erikalle aivan vieras yhdistelmä, sillä hän on suunnitellut luistelijoiden puvut MM-kotikisojen avajaisiin ja jossakin vaiheessa myös kilpa-asuja muodostelmaluistelijoille.

Erika Turunen
Erika Turunen

– Tässä on minulle kuitenkin paljon uutta, sillä kokonaisessa jääsadussa on vielä monta jännitysmomenttia, pukusuunnittelun huippuammattilainen toteaa.

Samaan hengenvetoon hän luonnehtii projektia hauskaksi ja mielenkiintoiseksi juuri siksi, että kyseessä on nyt jääshow, jossa on mukana taitoluistelua, tanssia ja kiekkoa. Vastaavaa ei ole aiemmin nähty.

– Innostuin tästä tuotannosta myös siksi, että mukana on tiimi, jonka kanssa olen tehnyt muitakin mielenkiintoisia produktioita, Kansallisoopperan pukusuunnittelijana työskentelevä Erika kertoo.

Tuttuun tiimiin kuuluvat säveltäjä Tuomas Kantelinen, lavastaja-valosuunnittelija Mikki Kunttu sekä ohjaaja Reija Wäre.

Tässä jääsadussa oleellinen osa toteutuksessa on dramaturgi Melissa Thompsonilla, joka tunnetaan muun muassa Cirque de Soleilin tuotannoista.

– Ystäväni Melissa kirjoitti konseptin, jolla tuttu tarina taittuu jäälle luistelijoiden ja tanssijoiden yhteistyönä ilman yhtäkään vuorosanaa.

Ainutlaatuinen jääshow

Erikasta H.C. Andersenin Lumikuningattaren tarina on hieno. Satu kertoo kasvutarinan Kertusta ja Kaista. Kai saa pahaa levittävän taikapeilin sirun silmäänsä, muuttuu ilkeäksi ja joutuu Lumikuningattaren valtaan tämän pohjoiseen valtakuntaan. Vasta kun Kerttu monen vaiheen jälkeen löytää Kain luo ja saa kyynelillään sulatettua sirun Kain silmästä, kääntyy kaikki parhain päin.

– Olen perin juurin perehtynyt satuun jo suunnitellessani puvut oopperan baletin Lumikuningattareen. Tosin tässä tuotannossa tarina on hieman erilainen, vaikka pohjautuukin perinteiseen satuun. Molemmissa versioissa suunnittelu joka tapauksessa noudattelee ohjaajan visiota.

Tampereen Kannen areenalle valmistuva show on jäälle toteutettuna ainutlaatuinen.

– Yleensä ihanteellinen aika tuotannon suunnitteluun olisi kaksi vuotta, mutta aina näin ei ole. Joka tapauksessa työ alkaa paljon, paljon aikaisemmin kuin esiintyjät tietävät tuotannosta yhtään mitään, Erika kertoo.

Marigold IceUnity esiintyy Lumikuningatar-jääsadussa.
Marigold IceUnity on mukana Lumikuningatar-jääsadussa.

Pukusuunnittelun palapeli

Jo suunnittelun alkuvaiheessa käynnistyi keskustelu lavastaja-valosuunnittelijan kanssa sadun maailmasta jäisellä näyttämöllä. Millainen on Lumikuningattaren linna, miten syntyy pohjoinen syntyy pohjoinen maisena ja minkälaiseen tilaan esiintyjät milloinkin asettuvat?

– Nykyisillä mallinnusjärjestelmillä voidaan valaistus hahmotella ennakkoon näytölle, mutta tulos on kuitenkin vain suuntaa antava, Erika muistuttaa.

”On osattava ennakoida jo suunnitteluvaiheessa, ehtivätkö esiintyjät vaatteen vaihtoon lähelle jään sivuun vai jonnekin kauemmas.”

Pukusuunnittelijan kannalta on olennaista, minkälaisia kohtauksia valitaan teokseen. Miten kohtaukset alkavat, miten ne lomittuvat keskenään ja kuinka paljon esiintyjien näyttämöosuuksien välillä on aikaa hahmon puvun vaihtoon on. Moni esiintyjähän tekee esityksessä useamman roolin.

 – On osattava ennakoida jo suunnitteluvaiheessa, ehtivätkö esiintyjät vaatteen vaihtoon lähelle jään sivuun vai jonnekin kauemmas. Ehditäänkö vaihtaa koko vaate, äkkiä vain osa siitä tai päähine?

Erika on suunnitellut 25 vuotta klassisen baletin ja tanssin pukuja.

– Minulla on yleensä sellainen tunne, ettei ole mitään asiaa, mistä ei selviä. Mutta tällä kertaa ei ole sellainen olo, että tämänhän minä olen tehnyt moneen kertaan, hän kertoo. 

”Minua itseäni jännittää, miten pidemmät takit ja puvut toimivat.” 

Jäisellä näyttämöllä asujen pitää sopeutua luistimiin teriin tarttumatta ja mennä päälle ja päältä pois luistimia irrottamatta.

– Minua itseäni jännittää, miten pidemmät takit ja puvut toimivat.  Esimerkiksi vaatteiden paino vaatii harkintaa, sillä on varmistettava, ettei esimerkiksi laaja paksu helma vie piruetin tekijää mennessään.

 – En tiedä myöskään, minkä verran pitää olla päällä, kun esiinnytään jäähallissa. Taitoluistelukisoissa ei luistelijoilla ole paljon päällään ohjelmassa, mutta tällainen esitys on paljon pidempi kuin yksi kilpailusuoritus. Siksi olen äitimäisen huolissani, että esiintyjät paleltuvat. Tämän jälkeen olen sitten paljon viisaampi, Erika pohtii.

Asuilta vaaditaan takuuvarmaa toimivuutta ja kestävyyttä. Mikä toimii esimerkiksi luistelevalla Breakdance -tanssijalla? Kuinka pukea poro, jonka sisällä liikkuu kaksi ihmistä? Tai korppi, jota lennättää kolme esiintyjää?

Sukellus baletin puvustoon

Avuksi ison joukon puvustamiseen Erika keksi asut baletin Suomi 100 -esitykseen Kalevalan maa. Koska hänellä on pukujen tekijänoikeudet, hän saattoi ostaa niitä jääproduktioon asuiksi kyläläisille ja rosvoille.

Reija Wäre sukelsi Erikan kanssa baletin puvustoon etsimään sopivia asuja. Reija sovitti vaatteet ja tunnusteli, mitkä niistä toimivat luistelussa. Hänellä on tuntuma jään ja vaatteen toimivasta liitosta, sillä hän on useamman vuoden koreografioita muodostelmaluistelujoukkue Helsinki Rockettesille.

Erika Turunen arvioi, etttä keskimäärin hyvän esiintymispuvun valmistamiseen menee 35–40 tuntia.
Erika Turunen arvioi, etttä keskimäärin hyvän esiintymispuvun valmistamiseen menee 35–40 tuntia.

Uusia esiintymispukuja valmistetaan tamperelaisessa Hengarissa kymmenen ja Helsingissä Erikan omassa ateljeessa kahden, kolmen ompelijan voimin.  

 – Keskimäärin hyvän esiintymispuvun valmistamiseen menee 35–40 tuntia. Siitä voi laskea, kuinka monta viikkoa yhdeltä ammattilaiselta menisi sadan puvun valmistukeen.

Pukusuunnittelijan työpöydältä ovat lähteneet toteutukseen asut sadun suomalaisille huippuluistelijoille Kiira Korvesta Laura Lepistöön ja Jenni Hiirikorvesta Niklas Hagmaniin. Pariksi jäälle saapuvat sadun hahmoina menestyneimmät jäätanssijamme Susanna Rahkamo ja Petri Kokko. Lumikuningattaren joukoiksi suunnittelija asustaa menestyneimmän muodostelmajoukkueemme Marigold IceUnityn.

Suunnittelussa ei kuitenkaan voi keskittyä henkilöön, joka pukua kantaa.

– On ihana, jos tiedän kenelle puku tulee. Silloin tiedän heidän tapansa liikkua ja millaisia fyysisiä asioita heistä saa irti. Mutta noin 80 prosentissa en voi tietää, kuka puvussa esiintyy. Tässäkin tuotannossa minun on enemmän mietittävä itse satua, kokonaisuutta ja visuaalisuutta.

Paikalla pukuharjoituksissa

Jääsadun harjoittelu on kiivaimmillaan jäällä ja saleissa. Menossa ovat myös pukuharjoitukset, joihin Erika osallistuu katse tarkkana, sillä monelle ratkaisulle pitää vielä tehdä jotakin.

– Kuuluu ammattiini, että olen paikalla. Tarvittaessa teemme pukuihin vielä korjauksia ja muutamme yksityiskohtia, jotka eivät toimi. Jos esiintyjät esimerkiksi luistelevat parina ja huomataan harjoitusvaiheessa, että kangas luistaa nostajan käsien alla, on asia korjattava.

”Jokainen pukija tietää paikkansa yhtä tarkasti kuin huolto formulakisoissa.”

Kun ensi-ilta on ohitse, Erikaa ei enää paikan päälle tarvita. Sen jälkeen pukijat vastaavat sujuvasta vaaterallista esityksissä. He ovat etukäteen harjoitelleet, missä ja ketä he auttavat ja mille nurkalle kuljetetaan mikäkin asu. Isojen ryhmien puvunvaihto on tarkkaan harjoiteltu ennalta.

– Jokainen pukija tietää paikkansa yhtä tarkasti kuin huolto formulakisoissa.

Ensi-ilta ei kuitenkaan ole Erialle mikään jyrkkä raja. 

– Nykytanssissakin projekteja, joissa koreografi haluaa muutella vielä pukuja vaikka vuoden päästä. Se on minulle okei, sillä aina on kehittämisen varaa.

Mitä odotat?

Esitykset Tampereen Kannen areenalla toteutuvat tammikuussa. Jo nyt näytöksiä on päästy lisäämään suosion yllätettyä.

Erika toivoo, että Lumikuningattaresta syntyy kaikkien tekijöiden käsissä täyteläinen ja hieno näyttämökuva, jota rytmittävät Tuomas Kantelisen musiikki ja Mikki Kuntun valotaide.

– Odotan siitä todellista elämystä sekä lapsille ja nuorille että aikuisille.


Tampere-talon ja Kantelinen Companyn tuottaman Lumikuningatar-hankkeen ovat mahdollistaneet rahoituksellaan opetus- ja kulttuuriministeriö, Svenska Kulturfonden ja Tampereen kaupunki. Suomen Taitoluisteluliitto on Lumikuningatar-produktion institutionaalinen yhteistyökumppani.

Päivitys 23.12.2021 klo 17.00: Lumikuningatar-jääshow siirtyy koronarajoitusten vuoksi vuodella eteenpäin. Uudet esityspäivät ovat 30.12.2022, 31.12.2022 ja 1.1.2023. 

Lue myös
Henkilöt

Rooli Lumikuningattaressa houkutti jäälle

Mila Kajas palasi luistimille

22 joulukuun, 2021

Henkilöt

Tuomas Kantelinen halusi tehdä jääbaletin

Lumikuningatar toteuttaa säveltäjän unelman

21 joulukuun, 2021

Henkilöt

Tappara-legenda palaa jäälle:

Pekka Saravo nappasi roolin Lumikuningatar-jääshow’ssa

3 kesäkuun, 2021

Tapahtumat

Kiekkojunnuja, taitoluistelijoita, showluistelijoita…

Ensi testit Lumikuningatar-jääshow’n rooleihin

4 toukokuun, 2021

Tapahtumat

Sinustako terätaituri Lumikuningatar-jääshow’hun?

25 maaliskuun, 2021

Tapahtumat

Hei sinä taitoluistelija tai jääkiekkoilija!

Hae mukaan esiintyjäksi Lumikuningatar-jääbalettiin

10 maaliskuun, 2021

Tapahtumat

Suomalaisen taitoluistelun, jääkiekon ja esittävän taiteen huiput ainutlaatuisessa suurtuotannossa

Rakastettu Lumikuningatar nähdään jäällä

16 helmikuun, 2021