“Arvomme ja mielikuvatavoitteemme sopivat erinomaisesti yhteen”
Taitoluisteluliitto ja Luhta jatkavat 16-vuotista yhteistyötään
Yhtenevät arvot, kuten urheilullisuus, esteettisyys ja vastuullisuus, ovat pitäneet Taitoluisteluliiton ja Luhdan yhteistyön mielekkäänä. Pitkä kumppanuus on mahdollistanut sujuvan yhteistyön ja luottamuksen.
Suomalainen pukeutumisalan yritys Luhta on kuulunut Suomen Taitoluisteluliiton yhteistyökumppaneihin jo yli 15 vuotta. Yhteistyön uutisoitiin juuri jatkuvan ainakin vuoteen 2027.
Luhdan corporate communications manager Tarja Malinen kertoo Luhdan tehneen 2000-luvun alussa yhteistyötä silloisen huippuluistelija Susanna Pöykiön kanssa. Vuonna 2008 sovittiin myös yhteistyöstä Suomen Taitoluisteluliiton ja vuoden 2009 Helsingissä järjestettyjen taitoluistelun EM-kilpailujen kanssa.

– Koimme, että taitoluisteluun liitetyt mielikuvat ja kohderyhmä olivat hyvin linjassa Luhta-brändimme mielikuvallisten tavoitteiden kanssa. Lajin kansainvälinen kiinnostavuus vaikutti yhteistyön aloittamiseen, Malinen kertoo.
Luhdan division director Jeri Luhtasen mielestä Taitoluisteluliiton tavoite tukea elämänmittaista liikuntaharrastusta ja luoda turvalliset edellytykset monipuoliselle harrastus- ja kilpailutoiminnalle raamittaa yhteistyötä hyvin. Taitoluistelun teknisen osaamisen yhdistyminen esteettisyyteen puhuttelee Luhtaa.
Taitoluistelun maajoukkueurheilijoiden edustusvaatetus on Luhdan käsialaa. Luhtanen mainitsee tärkeinä näkyvyyden hetkinä kansainväliset arvokilpailut, joissa Luhta on esillä niin tapahtumapaikoilla, jäällä kuin mediassakin. Tarja Malinen kertoo yhteistyön näkyvän vahvasti suomalaisessa taitoluistelussa myös Taitoluisteluliiton järjestämissä tapahtumissa, joissa Luhdan myyntipiste on tuttu näky.
Malinen mainitsee yhteistyön kohokohtina Helsingissä järjestetyt taitoluistelun MM-kilpailut 2017 sekä vuoden 2009 EM-kilpailut. Näiden tapahtumien aikana taitoluistelu näkyi hänen mukaansa erityisen vahvasti sekä suomalaisessa katukuvassa että mediassa. Taitoluistelu on vuosien saatossa puolestaan näkynyt Luhdan myymälöissä, verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja tapahtumissa.
Kotimainen brändi ihastuttaa myös ulkomailla
Taitoluisteluliiton toiminnanjohtajan Salla Mäkelän mukaan kumppanuus Luhdan kanssa on tärkeä ja mieluinen. Merkityksellisimpiä asioita yhteistyössä ovat Mäkelän mukaan aikataulujen sujuvuus, tuotteiden erinomainen laatu sekä se, että vaatteet näyttävät hyvältä. Mäkelä kiittelee yhteistyön olleen erittäin sujuvaa Luhdan yhteyshenkilön Mauri Mattilan kanssa.
– Haemme kotimaisia kumppaneita, se on ensisijaista. Vaatetuksessa vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat avainasemassa. Arvostamme niin ikään kykyä uusiutua, sillä siihen pyrimme myös taitoluistelun lajeissa ja liitossa, Mäkelä toteaa.
”Haemme kotimaisia kumppaneita, se on ensisijaista.”
Mäkelä asettaa painoarvoa Luhdan kansainväliselle kiinnostavuudelle ja arvostukselle. Hän kertoo edustusvaatteiden keränneen kehuja muun muassa tammikuussa Tallinnassa luistelluissa taitoluistelun EM-kilpailuissa. Kansainvälinen näkyvyys on ilo myös Luhdalle.
– Taitoluistelun näkyvyyden ansiosta tavoitamme lajin seuraajia niin Suomessa, Euroopassa kuin monissa muissakin maissa. Meille kiinnostavilla markkina-alueilla, kuten Japanissa ja Kiinassa, laji on erityisen suosittu ja saa paljon näkyvyyttä, mikä sopii meille hyvin. Suomalaisten menestys kansainvälisillä foorumeilla on tietenkin tämän osalta merkityksellistä, Jeri Luhtanen sanoo.

Pitkästä historiasta tukea uusiutumiseen
Tulevaisuudessa Taitoluisteluliitto ja Luhta aikovat huomioida entistä paremmin urheilijoiden toiveet. Salla Mäkelän mukaan liitossa kiinnitetään yhä enemmän huomiota siihen, että vaatteet soveltuvat nimenomaan jäälle. Taitoluisteluliiton kanssa erityisen tiiviisti yhteistyötä tehnyt Luhdan Mauri Mattila toteaa ajan trendien vaikuttavan yhteistyömallistojen suunnitteluun. Hän korostaa, että värien, materiaalien ja leikkausten osalta tekninen toimivuus on kuitenkin tärkein kriteeri.
– Olemme halunneet erottua muiden maiden urheilijoista ja tuoda asuissa esiin suomalaista selkeää, raikasta ja modernia tyyliä. Valkoinen, sinisen eri sävyt ja tietenkin tyylikäs musta ovat olleet suosittuja värejä, Mattila kertoo.
”Katsomme yhdessä tulevaisuuteen. Yhteistyömme ilmapiiri on kannustava ja innostava.”
Luhdan brand manager Pauliina Rouhiainen korostaa kauaskantoisten, kestävien ja ympäristöystävällisten valintojen merkitystä tuotekehityksessä.

Mäkelän mukaan pitkäaikaisen yhteistyön ansiosta Taitoluisteluliitto voi luottaa edustusvaatteiden yksityiskohtien toimivuuteen ja siihen, että esimerkiksi logot näkyvät oikein televisiokameroiden edessä. Mäkelä toteaa, ettei tällä hetkellä osaa kuvitella Luhdan tilalle muuta yhteistyökumppania. Mauri Mattila on samoilla linjoilla.
– Katsomme yhdessä tulevaisuuteen. Yhteistyömme ilmapiiri on kannustava ja innostava. Arvomme ja mielikuvatavoitteemme sopivat edelleen erinomaisesti yhteen, Mattila sanoo.