Kiss & Cry

Huippujoukkue sai Taitoluisteluliiton somevaikuttajajoukkue-palkinnon

Helsinki Rockettes pyrkii päästämään seuraajat lähelleen 

10 toukokuun, 2024 Alexandra Limnell Ville Levijärvi

Helsinki Rockettes on saavuttanut Instagramissa yli 60 tuhannen seuraajan yleisön, ja osa joukkueen videosisällöistä on tavoittanut miljoonia katsojia. MM-pronssimitalistijoukkueen sosiaalisen median päivittämisessä vahvasti mukana oleva Rockettes-alumni Kristina Herbert ajattelee, että joukkueella on paljon saavutettavaa muodostelmaluistelun ulkopuolisessa yleisössä.

Suomen taitoluisteluliitto palkitsi huhtikuussa kauden 2023–2024 aikana sosiaalisessa mediassa suositun luisteluryhmän uudella Vuoden somevaikuttaja -kiertopalkinnolla. Muodostelmaluistelujoukkue Helsinki Rockettes voitti yleisöäänestyksen ja sai palkinnon muodostelmaluistelun näkyvyyden eteen tekemästään työstä.

Vuosina 2006–2012 Helsinki Rockettes -joukkueessa luistellut ja sen jälkeen valmennusjohtoon liittynyt Kristina Herbert työskentelee viestintä- ja markkinointialalla. 
Kristina Herbert

Helsinki Rockettesissa on vakiintunut muutaman hengen tiimi, joka vastaa joukkueen sosiaalisen median sisältöjen ideoimisesta ja tuottamisesta. Tiimiin kuuluu Rockettesissa vuosina 2006–2012 luistellut ja sen jälkeen valmennusjohtoon liittynyt Kristina Herbert, joka työskentelee viestintä- ja markkinointialalla. 

”Tärkeintä on miettiä kohderyhmää, jolle sisältöä tehdään.”

– Aloimme tehdä vuonna 2019 systemaattisemmin Rockettesin somea, sillä halusimme hyödyntää Helsingissä pidettyjen maailmanmestaruuskilpailujen tuoman mediahuomion. Yritämme ottaa kaiken hyödyn irti niistä näkyvyyden hetkistä, joita laji kilpailutilanteiden ja niissä koettujen tunteiden kautta saa, Kristina sanoo Rockettesin tiestä suurten yleisöjen tietoisuuteen.

Kristinalla on työnsä puolesta suuri kiinnostus digikanavia kohtaan, ja sosiaalista mediaa hän seuraa analyyttisellä silmällä paljon. Kanavissa täytyykin viettää aikaa ja testailla eri asioita tietääkseen, mikä toimii.

Somevaikuttajapalkinnon saajalta edellytettiin aktiivista ja monipuolista sisällöntuotantoa, joka lisää koko lajin positiivista näkyvyyttä.

– Tärkeintä on miettiä kohderyhmää, jolle sisältöä tehdään. Me ajattelemme, että sisällön pitää puhutella ihmisiä lajin ulkopuoleltakin, jos haluamme saada suomalaisen ja myös ulkomaisen penkkiurheilukansan todella kiinnostumaan meistä. Vaikka tottakai rakennamme Rockettesin brändiä, rakennamme myös mielikuvaa lajistamme, Kristina pohtii. 

Miten saavutetaan 60 tuhannen seuraajan kiinnostus?

Yksi avain Helsinki Rockettesin somenäkyvyyteen ovat olleet Instagram-videot, joita joukkue alkoi tehdä pari vuotta sitten algoritmien alkaessa suosia videosisältöjä. Kristinan mukaan hyvällä videolla tapahtuu jotakin mielenkiintoista jo ensimmäisen sekunnin aikana.

Osa Helsinki Rockettes -joukkueen videosisällöistä on tavoittanut miljoonia katsojia.
Osa Helsinki Rockettes -joukkueen videosisällöistä on tavoittanut miljoonia katsojia.

Muodostelmaluistelusisältöihin saa helposti sisällytettyä vauhtia ja ihmisiä, joihin katsojan huomio kiinnittyy. Kasvojen tunnistettavuutta ja muista lajeista tuttua fanikulttuuria lisätäkseen useat joukkueet ovatkin alkaneet merkitsemään urheilijoidensa tilejä julkaisuihin.

”Vaikka tottakai rakennamme Rockettesin brändiä, rakennamme myös mielikuvaa lajistamme.”

– Jos vertaa vaikka formulakuljettajiin tai jalkapalloon, niin kyllähän sieltä tietää ne yksilöt, jotka rakentavat tallien ja joukkueiden tunnettuutta. Ideaalitilanteessa katsojan pitäisi myös meidän lajista tunnistaa ne yksilöt, jotka kiinnostavat, Kristina miettii. 

Sosiaalisessa mediassa yleisö ei aina näe julkaisuja kronologisesti tai välttämättä ollenkaan. Siksi Kristinan mielestä on tärkeää, että julkaisu kestää aikaa ja näyttää hyvältä juuri siinä hetkessä, kun se katsojan näytölle osuu. Rockettes pyrkii julkaisuissaan informatiivisuuteen ja aitouteen siinä missä täydellisen yhtenäinen kuvavirta on hieman menettänyt merkitystään. 

Näkyvyys rahaksi ja kiinnostukseksi 

Helsinki Rockettesin sosiaalisen median päivitykset tähtäävät muun muassa kaupallisiin yhteistöihin, joita yritykset tarjoavat seuratuille ja tykätyille tileille. Joukkueen taustajoukkojen aktiivisella myyntityöllä on tärkeä rooli kaupallisten mahdollisuuksien löytämisessä. 

– Joukkueen talouden takia tavoittelemme kaupallisia yhteistöitä. Kilpailemme sillä saralla valtavan määrän kanssa vaikuttajia. Mielestäni urheilujoukkueita soisi nähdä enemmän brändien markkinoinnissa, Kristina miettii.

”Joukkueiden ei tarvitse tehdä asioita samalla tavalla, vaan jokaisella jengillä voi olla oma juttu.”

Rockettesissa ajatellaan, että urheilijoiden pitää pystyä seisomaan yhteistyöprojektien takana. Tällä hetkellä joukkueella on yhteistyökumppaneita, joiden palveluita urheilijat todella käyttävät. Työtä sen eteen, että kumppanuuksien ja joukkueen arvomaailma kohtaavat, on kuitenkin tehtävä jatkuvasti.

Helsinki Rockettesin sosiaalisen median päivitykset tähtäävät muun muassa kaupallisiin yhteistöihin.
Helsinki Rockettesin sosiaalisen median päivitykset tähtäävät muun muassa kaupallisiin yhteistöihin.

Helsinki Rockettes on löytänyt oman yleisönsä Instagramista, mutta esimerkiksi Tiktokissa uutta yleisöä saattaisi olla vielä tarjolla. Toisaalta eri joukkueet voivat puhutella eri tavoin. 

– Emme kilpaile joukkueet keskenään, vaan kilpailemme näkyvyydestä kaikkien somea tekevien kanssa ja kaikkien urheilulajien kanssa. Joukkueiden ei tarvitse tehdä asioita samalla tavalla, vaan jokaisella jengillä voi olla oma juttu. Tärkeintä on puhutella juuri omaa yleisöä ja aktiivisella sisällöntuotannolla vastata saavutettujen seuraajien kiinnostukseen, Kristina Herbert kannustaa.