Psst!

Ompelija Titta Kettunen:

”Esiintyminen kisapuvussa on luistelijan tähtihetki”

toukokuu 18, 2019 Helena Tienhaara Titta Kettusen arkisto ja Sari Niskanen

Titta Kettusen ateljeessa vietetään nyt kiireistä aikaa, sillä taitoluistelijat ja muodostelmaluistelujoukkueet suunnittelevat parhaillaan uusia kilpailupukujaan.

Kevät on taitoluistelussa uusien pukujen suunnittelun aikaa. Vantaan Ilolassa toimiva Ateljee Titta Kettunen valmistaa uniikkeja esiintymisasuja luistelijoiden lisäksi myös taitouimareille, tanssijoille, rytmisille kilpavoimistelijoille ja cheerleadereille. Uusimpana isona asiakkaana ovat crossfit-seurat, joille valmistetaan jumppatrikoita, urheilupaitoja ja toppeja.

Titta Kettunen työskenteli pitkään Ylellä sekä eri tv-alan tuotantoyhtiöissä puvustajana ja pukusuunnittelijana. Vaatetusalan opettajan koulutuksen saanut Titta on myös opettanut aikanaan ompelua ammattikoulussa.

– Ylellä oli tuottajana eräs nainen, jonka tytär luisteli Marigoldissa. Hän kertoi, että MIU tarvitsee apua kisapukujensa kanssa. Siitä se sitten lähti, Titta kertoo.

Vuonna 2006 Titta jätti päivätyönsä ja siirtyi päätoimiseksi yrittäjäksi. Samana vuonna hän vastasi ensimmäisen kauden Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelman asuista. Titan käsialaa olivat muun muassa juontajien, bändin ja tanssijoiden päällä nähnyt luomukset. Ompelijan kädenjälkeä on nähty myös tv-ohjelmissa Samaa sukua eri maata ja Huuma.

Inspiraatiota Instagramista

Tällä hetkellä kisapukuihin haetaan runsaasti vaikutteita Instagramista. Ideoita pukuihin saadaan sekä muotimaailmasta että huippuluistelijoiden päällä nähdyistä luomuksista.

– Tällä hetkellä muotia tuntuvat olevan maanläheiset värit. Paljon käytetään liukuvärejä ja ruiskumaalausta. Tämä mahdollistaa kankaiden erilaiset kuvioinnit ja liukuvärjäykset, jolloin puvusta saadaan elävä ja moniulotteinen. Puvulta halutaan usein myös keveyttä, ja esimerkiksi helma saa näkyä läpi. Myös verkkokankaat ovat suosittuja, Titta kertoo.

Titta Kettusen suuritöisin kilpailupuku tehtiin 60 kangaspalasta.
Titta Kettusen suuritöisin kilpailupuku tehtiin 60 kangaspalasta.

Yksinluistelijat tulevat usein Titan ompelimoon valokuvan kanssa. He ovat nähneet jossain hienon puvun ja haluavat samanlaisen. Usein näissä huikeissa luomuksissa tulee budjetti heti vastaan.

”Lapsella pitäisi olla puvussa mukava olo, sillä esiintyminen kisapuvussa on luistelijan tähtihetki.”

– Joskus minun on vaikea tulkita, onko pukutoive lapsen vai vanhemman. Lapsella pitäisi olla puvussa mukava olo, sillä esiintyminen kisapuvussa on luistelijan tähtihetki. Nuorten luistelijoiden kohdalla yksinkertaisempikin puku riittää, Titta muistuttaa.

Titan kanssa Ateljeessa työskentelee hänen oma tyttärensä Janica. Hän vastaa erityisesti pukujen koristeluista ja kaikesta tietokoneella tehtävästä, kuten liukuväreistä ja kankaalle printtaamisesta.

– Lumineersin viime kauden vapaaohjelman puku on hyvä esimerkki puvusta, jonka väri on luotu kokonaan tietokoneella. Lopputulos oli upea, Titta ja Janica iloitsevat.

Tietokoneella tehtävät kankaat ovat usein työläitä ja aikaa vieviä projekteja. Valmentajalla on yleensä vahva visio siitä, millainen värin pitäisi olla.

– Me yritämme päästä valmentajan pään sisälle. Usein väriä joudutaan jumppaamaan kauan, ennen kuin oikea sävy löytyy.

Puvun istuvuus tärkeää

Kun pukumalli on selvä ja kankaat valittu, Titta kaavoittaa puvun, leikkaa kankaat ja ompelee mallipuvut. Tämän jälkeen pukua pallotellaan luistelijan tai valmentajan kanssa, ja siihen tehdään mahdollisia muutoksia. Kun kaikki on valmista, puku lähtee ompeluun. Ompeluun käytetty aika vaihtelee suuresti. Joskus puku on valmis neljässä tunnissa, toisinaan siihen voi mennä jopa 40 tuntia.

Ateljee Titta Kettunen
Janica Kettunen työskentelee äitinsä perustamassa ompelimossa.

Kilpailupuvun ei aina tarvitse olla perinteisen kaunis. Ykkösjuttu on se, että puku sopii valittuun musiikkiin ja ohjelman teemaan. Tärkeää on myös se, että puku istuisi luistelijan päälle.

Hyvä kilpailupuku on sellainen, missä luistelija voi luistella vapaasti stressaamatta siitä, putoaako puku päältä kesken suorituksen. Tällaisiakin ikäviä tilanteita on luistelussa nähty: huippujäätanssija Gabriella Papadakiksen puvun yläosa putosi kesken Pyeongchangin olympialaisten lyhyttanssin.

– Todella moni luistelija haluaa avonaisen puvun, spagettiolkaimia tai vastaavaa. Sitten mennään istumapiruettiin, taivutetaan vartaloa eteen ja huomataankin, että puku ”hörppää” edestä. Luistelijoiden ja valmentajien tulisi luottaa ompelijaan esimerkiksi ihokankaan käytön suhteen, eikä jättää pukua liian avonaiseksi. Jälkikäteen on vaikeampi tehdä muutoksia, Titta toteaa.

Yksinluistelijoille puku räätälöidään luistelijan vartalon mukaan. Helma voidaan istuttaa yksilöllisesti juuri niin, että esimerkiksi luistelijan jalat saadaan näyttämään pitkiltä. Joukkueessa jokaisen vartalomallia ei voida huomioida täysin samalla tavalla, vaikka puvut tehdäänkin mittojen mukaan.

– Teemme kisapukujen mallikoot aina oikeista materiaaleista, sillä eri kankaat venyvät eri tavoin, Titta perustelee.

Materiaalien hinnoissa eroja

Kilpailupuvun hinta koostuu materiaaleista, työstä ja koristeluista. Tavallinen lycra on edullisin vaihtoehto, pitsit ja erikoiskankaat ovat kalliimpia. Kaikissa materiaaleissa on kuitenkin erilaisia hintaluokkia.

MIU Transformers-puku
Marigold IceUnityn viime kauden Transformes-vapaaohjelman puku kasattiin 26 palasesta.

– Lähes samanlainen kangas voi maksaa toisessa paikassa kymmenen euroa ja toisessa 80 euroa metriltä. Myös aidot Swarowskin strassit ovat kalliita. Onneksi strasseistakin on saatavilla edullisempia versioita, Titta paljastaa.

”Hyvä kilpailupuku on sellainen, missä luistelija voi luistella vapaasti stressaamatta siitä, putoaako puku päältä kesken suorituksen.”

Ompelija tilaa kankaita usein Englannista. Kankaita ostetaan myös kotimaasta, USA:sta, Italiasta, Espanjasta, Tsekistä ja Venäjältä. Uusin aluevaltaus on Kreikka.

– Etsimme jatkuvasti uusia paikkoja, mistä saisimme kankaita. Olemme tilanneet paljon sifonkeja Englannista, mutta luottopaikkamme lopetti kankaiden tuottamisen. Hieman myös jännittää, mikä vaikutus Brexitillä Britannian tilauksille, jos kaikki tavarat menevät tullillisiksi, Titta pohtii.

Emmin puvut mieleisiä projekteja

Ateljeen tekemistä puvuista Titta mainitsee suosikeikseen muun muassa Emmi Peltosen puvut. Näissä puvuissa Titta ja Janica ovat saaneet reilusti vapautta suunnitteluun ja toteutukseen.

– Emmillä saattaa olla vain ajatus värimaailmasta, mutta hän luottaa meihin ja antaa paljon vapautta. Joskus olemme nähneet kuvan kukasta ja kuulleet, että teemana on Japani. Siitä on lähdetty suunnittelemaan.

Muodostelman puolelta Titan mieleen on jäänyt Marigold IceUnityn viime kauden vapaaohjelman Transformes-puku. 26 palasesta kasattiin näyttävä kokonaisuus. Myös Helsinki Rockettesin Radio Waves -puku puku oli Titan mieleen, vaikka hän toteaakin, ettei halua lähteä arvottamaan pukuja, koska kilpailupuvut voivat olla upeita niin monin eri tavoin.

Ompelimon kaikkien aikojen suuritöisin puku on Musketeersin puku noin kymmenen vuoden takaa.

– Puku koostettiin jopa 60 erilaisesta palasta. Se on aivan mieletön määrä! Pukuun tehtiin pienillä kangaspaloilla vyö, miekka ja erilaisia kuvioita. Siinä meillä oli askartelemista, Titta muistelee.