“Teen päässäni koreografiaa aina kun kuulen musiikin”
Monica Lindfors hurmaa maailmalla koreografioillaan
Monica Lindfors on luonut kehuttuja koreografioita muun muassa veljelleen Matias Lindforsille ja Valtter Virtaselle. Jo oman luistelu-uransa aikana koreografioiden tekemisestä kiinnostunut Monica pyrkii tuomaan taitoluisteluun uusia ulottuvuuksia.
Taitoluistelun asiantuntijat ovat kehuneet vuolaasti Matias Lindforsin vapaaohjelmaa junioreiden Grand Prix -sarjan kilpailuissa. Koreografian takana on hänen siskonsa Monica Lindfors, 23, jonka koreografioita on ihailtu lajin parissa jo vuosia. Takanaan Monicalla on menestyksekäs SM-tason ura sekä yksinluistelijana että jäätanssijana.
Monica teki jo 13-vuotiaana kilpasarjanvaihdoksen vaatimat muokkaukset ohjelmiinsa, ja noviisi-ikäisenä hän työsti ensi kertaa veljensä Matiaksen koreografioita. Jäätanssiuransa aikana keväällä 2018 Monica sai aiemmalta valmentajaltaan Virpi Horttanalta kehotuksen alkaa tehdä Espoon Jäätaitureiden nuorten luistelijoiden ohjelmia. Koreografin työt rupesivat kiehtomaan toden teolla, ja vuotta myöhemmin kilpauransa lopettaessaan Monica ryhtyi ottamaan vastuulleen pikkusisarustensa Fanny ja Matias Lindforsin koreografiat sekä muun muassa teki isosiskolleen Viveca Lindforsille gaalaohjelman. Sisarusten kanssa työskentelyssä positiivista oli etenkin aikataulujen joustavuus.
Pian kysyntää koreografille löytyi myös muista seuroista.
– Minulla on hyvin onnekas tilanne siinä mielessä, että on sisaruksia, jotka ovat niin hyvätasoisia ja ovat luottaneet tekemiseeni jo ihan alkuvaiheessa koreografin uraani. Fannyn ja Matiaksen ohjelmiin kiinnitettiin huomiota, ja ehkä sitä kautta eri valmentajat ovat keksineet ottaa minuun yhteyttä ja nopea eteneminen on ollut mahdollista, koreografina itseoppinut Monica kertoo.
Tänä vuonna Monica on tehnyt noin 20 ohjelmaa joista noin kolmasosan ulkomaalaisille luistelijoille. Entinen helsinkiläinen opiskelee Oulun yliopistossa neljättä vuotta arkkitehtuuria, mikä rajoittaa koreografin töitä. Monica ehtii kuitenkin silloin tällöin Peurungalle Team MayerVirtasen jäille hiomaan asiakkaidensa ohjelmia. Huipputason luistelijoiden kanssa ohjelmia työstetään melko säännöllisesti, mutta muuten työskentely tapahtuu pitkälti keväällä ja kesällä.
Luistelun taiteellinen puoli motivoi
Monica hakee inspiraatiota koreografioihin kaikenlaisesta taiteesta sekä esimerkiksi elokuvista ja kirjallisuudesta. Hänellä on tapana videoida keksimiään liikkeitä puhelimeensa, jotta pään lyödessä tyhjää on varastoa, josta ammentaa.
– Tanssin ihan koko ajan, esimerkiksi kun laitan ruokaa. Oikeastaan teen päässäni koreografiaa aina kun kuulen jonkun musiikin. Lähtökohtaisesti kaikki lähtee minulla musiikista. Yritän asettua luistelijan liikekieleen ja kuvitella, miten tämä luistelija liikkuisi tiettyyn musiikkiin, Monica sanoo.
”Ajattelen, että taiteellisuus toisi ihmisiä taitoluistelun pariin, ja haluaisin olla mukana tuomassa jotain uutta lajiin.”
Monica kertoo, että Matias-veljen liikekieli on hyvin samanlainen kuin hänen omansa, mikä on tehnyt työskentelystä erityisen luontevaa. Samanlaiset liikkeet näyttävät hyvältä kummallakin.
Monican oma luistelutausta on ollut hyödyksi koreografin työssä. Entinen yksinluistelija ymmärtää elementtien tarpeita, ja jäätanssiura puolestaan opetti Monicaa omaksumaan erilaisia tyylejä vaihtuvien rytmitanssien kautta. Tanssipuolelta mukaan jäi myös vahva sitoutuminen musiikin rytmilajiin ja teemaan. Pyrkimyksenä on kuitenkin kehittyä lajin mukana.
– Haluan koko ajan oppia uutta koreografina, en jäädä paikalleni. Luisteluyhteisöissä käydään paljon keskustelua siitä, mihin suuntaan lajin pitäisi kehittyä. Ajattelen, että taiteellisuus toisi ihmisiä taitoluistelun pariin, ja haluaisin olla mukana tuomassa jotain uutta lajiin, Monica sanoo.
Kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä työtä
Monican projektit ovat laajuudeltaan erilaisia: joskus hän saa valmiin musiikin ja elementtilistan joiden pohjalta työskennellä, mutta esimerkiksi Matiaksen ohjelmissa hän on mukana kaikessa aina musiikin etsimisestä kisapuvun suunnitteluun.
Matiaksen seuraavan kauden lyhytohjelman suunnitteluprosessi on jo alkanut. Sisaruskaksikko aloittaa ohjelmamusiikkien etsimisen syksyllä ja testaa, mitkä kappaleet palvelevat yhteistä visiota parhaiten muun muassa Matiaksen improvisaation pohjalta. Tätä seuraa kummankin perusteellinen perehtyminen teemaan. Kuluvan kauden kehutun vapaaohjelman teemaksi valikoitui Dune, joka pohjautuu Dyyni–kirjoihin ja -elokuviin. Ohjelman rakennusvaiheessa Monica on piilottanut koreografiaan niin sanottuja “pääsiäismunia” eli liikkeitä, joiden merkitys aukeaa erityisellä tasolla Dyyni-elokuvien faneille.
Pohdittavaa koreografin työhön tuo välillä sääntöjen monitulkintaisuus. Monica kertoo kerranneensa hiljattain esimerkiksi kaatumissäännön määritelmää.
– Yritän viedä liikkeitä uusiin ulottuvuuksiin. Saatan ajatella, että tämä olisi mielenkiintoista koreografiaa, mutta kannattaako ottaa se riski, että liike saatetaan laskea kaatumiseksi? Ratkaisut jäävät kunkin tuomariston tulkinnan varaan, Monica pohtii.
Persoonalliset koreografiat ovat keränneet kiitosta. Monica kertoo ilahtuvansa positiivisesta palautteesta, mutta ajattelee ettei sitä tulisi, jos luistelija ei pystyisi koreografiaa toteuttamaan. Koreografin työssä Monicasta on parasta päästä olemaan mukana luistelijoiden kehittymisessä ja samalla ilmaisemaan itseään.
– Se projektin kaari ja valmiiksi saatto on tosi mieleistä. Monilla luistelijoilla on teeman puolesta unelmaohjelmia, joita ei urallaan ole ehtinyt tai pystynyt luistella, ja niin minullakin. Nyt pääsen osaksi pariakymmentä ohjelmaa kaudessa kahden sijaan, ja silloin tällöin asiakkaan unelmaohjelma osuu yksiin oman haaveen kanssa, Monica Lindfors kertoo.