Seurassa

KooKoo Jäätaiturit sai SM-kisojen markkinointiapua opiskelijoilta

9 tammikuun, 2019

Kouvolalaisten joulukuussa järjestämät SM-kilpailut olivat talkootyön voimannäyttö. Kun omasta seurasta ja vapaaehtoispohjalta ei löytynyt ihan kaikkea erikoisosaamista, katseita suunnattiin oppilaitoksiin ja jääkiekon liigajoukkueeseen.

Kouvolan KKJT eli KooKoo Jäätaiturit isännöi joulun alla ensimmäistä kertaa yksinluistelun ja jäätanssin SM-kilpailuja. Lumon Areenalla ratkottiin vuoden 2019 Suomen mestaruudet ja parin viikon päästä alkavien EM-kisojen edustuspaikat. Myös järjestäjäseuralle kyseessä oli iso panostus.

– Olimme järjestäneet isoja muodostelmaluistelun loppukilpailuja ja yksinluistelun puolella SM-valintakisoja. Sitten otimme haasteen vastaan ja uskalsimme hakea näitä SM-kilpailuja, Kouvolan SM-kisojen kilpailusihteeri Helena Raski kertoo.

Heti ensimmäisellä yrittämällä tärppäsikin. Kilpailunjohtaja Piia Niemen mukaan SM-kisojen isännöiminen edellytti seuralta kuitenkin uudenlaista ajattelua.

– Aiemmin olimme järjestäneet kilpailuja lähinnä siksi, että omat luistelijamme saisivat kilpailukokemusta, ja lisäksi naapuriseurojen luistelijoille. Nyt meidän piti miettiä, miten saada paikalle myös yleisöä, Niemi kuvailee.

Asiantuntemusta seuran ulkopuolelta

SM-kisojen järjestäminen on iso projekti, jossa vaaditaan sellaistakin ammattitaitoa, jota omasta joukosta ei löydy. Kaikki on tehtävä talkoovoimin, sillä pienessä seurassa ei ole valmentajien lisäksi lainkaan muuta palkattua henkilökuntaa.

– Markkinointi on vaikea laji. Yksinluistelukilpailuihin mahtuisi enemmänkin yleisöä, Niemi myöntää.

”Toiveena oli saada houkuteltua ihmisiä lajin ulkopuolelta katsomaan kilpailuja.”

Kun paikallinen ammattikorkeakoulu järjesti viime vuonna palvelumuotoilun täydennyskoulutuksen ja etsi sen opiskelijoille toimeksiantoja projekteiksi, KKJT tarttui tilaisuuteen. Kolmihenkisen opiskelijatiimin harjoitustyönä syntyi esitys uuden yleisön hankkimiseksi taitoluistelun SM-kisoihin.

– Toiveena oli saada houkuteltua ihmisiä lajin ulkopuolelta katsomaan kilpailuja, Niemi sanoo.

Kouvolan Sanomien toimittajalle hän rehdisti myös tunnusti, että lajista tietämättömälle taitoluistelukilpailun seuraaminen paikan päällä voi olla jopa pitkäveteistä.

Potentiaalisena asiakkaana Pirkko Penkkiurheilija

Palvelumuotoilun opiskelijat ryhtyivät syksyllä toimeen. He haastattelivat ihmisiä ja pohtivat mahdollisia kohderyhmiä. Yksi palvelumuotoilun keskeisistä käsitteistä on asiakasprofiili eli kuvaus tietystä ryhmästä, jonka jäsenillä on samankaltaiset arvot. Profiilit ovat fiktiivisiä, mutta edustavat oikeita ihmisiä eli potentiaalisia asiakkaita.

– Asiakasprofiileja tuli neljä eri tyyppiä, Niemi kertoo.

Pirkko Penkkiurheilijalla on taitoluistelun ohella monenlaisia muitakin kiinnostuksen kohteita, kuten järjestötoiminta, terveys ja hyvinvointi. KUVA XAMKin palvelumuotoiluopiskelijat

Pirkko Penkkiurheilijalla on taitoluistelun ohella monenlaisia muitakin kiinnostuksen kohteita, kuten järjestötoiminta, terveys ja hyvinvointi. KUVA XAMKin palvelumuotoiluopiskelijat

– Ensimmäisenä oli Pirkko Penkkiurheilija, on päälle viisikymppinen naisihminen, joka harrastaa kulttuuria tai liikkuu aktiivisesti. Aika lähellä oli myös Pekka Penkkiurheilija. Hän nimittäin menee minne vain, varsinkin jos rouva on kiinnostunut.

Asiakasprofiilien pohjalta mietittiin, miten markkinointia pitäisi suunnata, jotta tavoitettaisiin tällaisia asiakasryhmiä. Palvelumuotoiluprojekti konkretisoitui niin sosiaalisen median sisältöinä, paikallisena näkyvyytenä kuin yhteistyönä jääkiekon liigajoukkueen KooKoon kanssa.

– Opiskelijat kävivät myös katsomassa yksiä pienempiä kutsukilpailuja paikan päällä. Heiltä tuli hyviä vinkkejä siitä, miten yleisöä voisi huomioida paremmin. Toivottiin esimerkiksi enemmän opasteita. Ihminen, joka tulee ensimmäistä kertaa katsomaan taitoluistelukilpailuja, ei välttämättä tiedä, minne pitäisi mennä tai miten kulkea hallissa, Niemi vinkkaa.

SM-isännyys lähensi taitoluistelijoita ja kiekkoilijoita

Kouvolassa taitoluistelijat ovat samaa organisaatiota KooKoon juniorikiekkoilijoiden kanssa. SM-kisaprojektin innoittamana vahvistettiin yhteistyötä myös liigaseuran kanssa.

– Liigapelien erätauoilla on käyty markkinoimassa ja mainostamassa taitoluistelukisoja. Hallin ja kioskien käytöstä saatiin sovittua yhteistyössä, ja lisäksi SM-kisojen lipunmyynnissä käytettiin heidän järjestelmäänsä, Niemi ja Raski listaavat.

Näkymä Kiss’n’Cry –nurkkauksesta jäälle. Oman suorituksensa jälkeen SM-kilpailijat istahtavat kentän laidalla olevalle sohvalle kameroiden eteen – ja muistavat tämän viestin.

Näkymä Kiss’n’Cry -nurkkauksesta jäälle. Oman suorituksensa jälkeen SM-kilpailijat istahtavat kentän laidalla olevalle sohvalle kameroiden eteen – ja muistavat tämän viestin.

Hyvin sujuneet kilpailut innoittivat kisajärjestäjiä jo pohtimaan tulevia projekteja. Hallilla heitettiin ilmaan jo ajatuksia siitä, voisivatko muodostelmaluistelun SM-kisat jonain päivänä olla Kouvolassa.

Seuraavana KKJT kuitenkin emännöi muodostelmaluistelun aluemestaruuskilpailuja sunnuntaina 13.1.2019. Silloin Lumon Areenalla Kouvolassa ottavat mittaa toisistaan kaakkoisen, itäisen sekä Hämeen alueen joukkueet.

TEKSTI JA KUVAT Jyrki Pirkkalainen