Tietoa lajista

STLL:n kouluttaja Kaisa Öfversten:

”Vaikka et tähtäisi valmentajaksi, luistelukoulutoiminnasta saa loistavaa työkokemusta”

huhtikuu 21, 2020 Anna Lilja Sanna Vuorinen ja Kaisa Öfversten

Moni luistelija on varmasti ajatellut ohjaajan tai valmentajan työtä. Suomen Taitoluisteluliitto järjestää sekä ohjaajille että valmentajille koulutuksia, joiden kautta pääsee alkuun ohjaajan- ja valmentajanuralla tai täydentämään osaamista vuosien varrella. Mutta millaista kouluttajan työ on ja miten kouluttajaksi pääsee?

SkatingFinland.fi haastatteli Suomen Taitoluisteluliiton kouluttajaa Kaisa Öfversteniä. Kaisa on toiminut STLL:n kouluttajana vuodesta 2009 lähtien.

Ohjaajanpolun aloittaminen

Ohjaajanpolku aloitetaan taitoluisteluohjaajan koulutuksella (TOK), joka sisältää yhteensä neljä eri moduulia. Koulutus antaa valmiuden toimia luistelukoulu-, harraste- ja kehitysryhmien ohjaajana. Taitoluisteluohjaajan koulutuksen jokainen moduuli sisältää yhden lähipäivän sekä orientoivia tehtäviä verkko-opiskeluna. Moduulit on mahdollista käydä noin 1–2 vuoden kuluessa.

Koulutuksen suorittaminen nopeaan tahtiin ei kuitenkaan ole suositeltavaa, vaan on tärkeämpää kartuttaa käytännön ohjauskokemusta. Kouluttajan näkökulmasta isona etuna uudistetussa koulutusmallissa on se, että verkkokoulutuksen aikana opiskelija pääsee perehtymään aiheeseen paremmin, jolloin lähipäivät sujuvat jouhevammin. Lisäksi kouluttaja pääsee tutustumaan ryhmään heti alusta lähtien.

Kouluttajien kehittämispäivässä suunniteltiin 1 tason koulutuksen uudistuvaa sisältöä. Henna Lindholm (vas.), Susanna Malinen, Mankka Valajärvi, Olga Baranova, Nuriya Pirogova, Seija-Maria Lehtonen, Kaisa Arrateig, Essi Kivistö, Sanna Vuorinen ja Ossi Kanervo sekä edessä Merja Huttunen ja Laura Spiridovitsh.
Kouluttajien kehittämispäivässä suunniteltiin 1 tason koulutuksen uudistuvaa sisältöä. Henna Lindholm (vas.), Susanna Malinen, Mankka Valajärvi, Olga Baranova, Nuriya Pirogova, Seija-Maria Lehtonen, Kaisa Arrateig, Essi Kivistö, Sanna Vuorinen ja Ossi Kanervo sekä edessä Merja Huttunen ja Laura Spiridovitsh.

Valmentajan uralle?

Valmentajan uralle tähtäävien apuvalmentajien tai valmentajien on taitoluisteluohjaajan koulutuksen jälkeen mahdollista hakea perustason, jatkotason tai syventävän tason valmentajakoulutuksiin. Ennen perustason koulutusta tulee kuitenkin kartuttaa omaa ohjauskokemusta toimimalla apuohjaajana tai vastuuvalmentajana muutaman vuoden ajan. Lisäksi on käytävä kaikkien lajien yhteinen vuorovaikutukseen liittyvä koulutus neljästä eri vaihtoehdosta (VOK1). Näitä koulutuksia järjestävät liikunnan aluejärjestöt. Myös hakijan oma luistelutaito tulee todentaa Suomen Taitoluisteluliiton testijärjestelmään kuuluvin perus- ja elementtitestein. Ikärajasuositus valmentajakoulutuksille on 18 vuotta.

Kouluttajakin oppii uutta

Millaista kouluttajan työ sitten on? ”Kivaa!” vastasi Kaisa Öfversten, joka toimii myös Tikkurilan Taitoluisteluklubin toiminnanjohtajana.

Kaisa Öfversten
Kaisa Öfversten

Usein myös kouluttaja itse oppii koulutuksissa uutta. Koulutuksissa kurssilaisia pyydetään keksimään erilaisia harjoitteita ja välillä tulee loistavia uusia ideoita, joita myös kouluttajat voivat hyödyntää. Lisäksi pääsee tutustumaan eri seurojen valmennuskäytöntöihin ja tapoihin.

Suomen Taitoluisteluliiton kouluttajaksi haetaan avoimen haun kautta. Vaatimuksena on taitoluistelu­valmentajan koulutus sekä tietysti valmentajan ura. Osalla kouluttajista saattaa olla esimerkiksi liikunnan ammattitutkinto ja useampi toimii myös päätyössään opettajana. Lisäksi oman luistelukokemuksen tulee olla kilpatasolta.  Taitoluisteluliiton kouluttajana toimii noin 20 henkilöä, joista noin puolet taitoluisteluohjaajan koulutusten parissa.

Moduulikoulutukset pyritään jakamaan tasaisesti kouluttajien kesken, toki jokaisen kouluttajan käytettävyys ja vahvuudet huomioiden. Kouluttajille järjestetään yhteisiä koulutusviikonloppuja, joissa käydään läpi haastavimpia elementtejä ja opettamiseen liittyviä asioita koulutuksen tasaisen laadun takaamiseksi.

Haasteena erilaiset taustat

Kouluttajalle haasteena Öfversten mainitsee opiskelijoiden erilaiset taustat. Moduuleissa on luistelijoita niin yksinluistelusta, muodostelmasta kuin jäätanssistakin. Kun opetellaan piruetteja ja hyppyjä eivät perusasiatkaan välttämättä ole tuttuja kaikille. Lisäksi moduuleissa on usein eri-ikäisiä ja erilaisen kokemustaustan omaavia ohjaajia. Toisaalta erilaiset taustat ovat myös rikkaus ja tuovat koulutukseen lisää ideoita ja ajatuksia. Parhaiten toimii ryhmä, jossa kaikki ovat innokkaita ja osallistuvat aktiivisesti!

Toisaalta erilaiset taustat ovat myös rikkaus ja tuovat koulutukseen lisää ideoita

Kaisa Öfversten haluaa kannustaa kaikkia lasten kanssa toimimisesta pitäviä lähtemään mukaan oman seuran luistelukoulutoimintaan! Vaikka ammattivalmentajaksi ei tähtäisikään, saa luistelukoulutoiminnasta loistavaa työkokemusta elämää varten.