Kiss & Cry

Seitsemän vinkkiä luistelijoille ja seuroille

Sponsoroinnilla lisäpontta luisteluun

30 elokuun, 2024 Annastiina Hemmi STLL ja Iiro Aarnikoivun kotialbumi

Suomessa seuratoiminta ja urheilutapahtumat ovat historiallisesti pyörineet talkoovoimin, mutta suomalainen urheilukulttuuri tarvitsee yhä enemmän taloudellista tukea myös yksityisiltä tahoilta.

Yhä tärkeämmäksi tuen lähteeksi nousee urheilusponsorointi. Kyseessä on markkinoinnin keino, jossa yritys tukee urheilijoita, joukkueita, seuroja tai urheilutapahtumia joko suoraan taloudellisesti tai tarjoamalla muita resursseja, kuten tuotteita tai palveluita. Vastineeksi sponsori saa näkyvyyttä ja positiivista brändi-imagoa. Tavoite yhteistyölle määritetään tapauskohtaisesti, mutta yleisesti tavoitteena on lisätä tunnettuutta sekä myyntiä ja vahvistaa yrityksen brändiä.

Sponsorisuhde on yleensä molemminpuolinen: urheilija tai urheilutapahtuma saa tarvitsemaansa tukea, kun taas sponsori hyötyy näkyvyydestä ja sidoksesta urheiluun. Tämä voi tapahtua esimerkiksi logonäkyvyydellä urheiluvarusteissa, laitamainoksina jäähalleissa tai somenäkyvyytenä.  

Taitoluistelun sponsorointi

Taitoluistelu on esteettinen laji, jonka yhtenä vahvuutena on sen visuaalisuus. Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median maailmassa tämä on ehdoton etu, jota kannattaa korostaa mahdollisille sponsoreille.

Lajin brändissä korostuu esteettisyyden lisäksi omistautuminen ja ammattimainen harjoittelu, ja taitoluistelijoiden mielletään olevan hyviä ja urheilullisia esikuvia.

Taitoluistelu on kansainvälisesti suosittu laji, mutta se tavoittaa myös Suomessa monipuolisen kohdeyleisön. Vaikka naiset ovat taitoluistelun selkein seuraajakunta, on hyvä muistaa, että erityisesti lasten harrastamisen kautta perheet ovat vahva kohdeyleisö. Taitoluistelun yleisö on myös usein sitoutunut lajiin vahvasti.

Täytyykö olla huipputasolla saadakseen sponsorin?

Sponsoreita saadakseen ei tarvitse olla huipputason maajoukkueurheilija, vaan sponsoria voi hakea kuka tahansa urheilija, joukkue tai seura, jolla on jotain tarjottavaa potentiaalisille tukijoille.

Esimerkiksi paikalliset yritykset saattavat olla kiinnostuneita sponsoroimaan alueellisia tai paikallisia urheilijoita, joukkueita tai yksittäisiä tapahtumia rakentaakseen näkyvyyttä ja merkitystä kohdennetussa paikallisyhteisössä.

Aina menestys ei ole tärkeintä, vaan monet yritykset pitävät urheilijan arvoja ja ulosantia menestystä tärkeämpänä

Sponsorit voivat nähdä myös mahdollisuuden lupaavissa urheilijoissa, joilla on potentiaalia nousta huipputasolle tulevaisuudessa. Tämä mahdollistaa sponsorille mahdollisuuden olla mukana urheilijan kasvutarinassa alusta alkaen. Urheiluyhteistyö tukee myös yrityksen tavoitteita parhaiten silloin, kun se on pitkäjänteistä.

Aina menestys ei ole tärkeintä, vaan monet yritykset pitävät urheilijan arvoja ja ulosantia menestystä tärkeämpänä tai näkevät arvon sosiaalisen vastuun kannalta. Moni sponsori haluaa nimenomaan tukea lasten ja nuorten liikunnan ja harrastustoimintaa kilpaurheilun sijaan.

Sponsoroinnin alusta yhdistää urheilijat ja yritykset

Urheilun ja yritysmaailman välistä kuilua on pyritty pienentämään alustoilla, joiden avulla voi löytää ja solmia uusia yhteistöitä. Iiro Aarnikoivun perustama sbonssy on alusta, jonka tarkoituksena on tehdä sponsoroinnista helpompaa sekä urheilijoille että yrityksille.

Iiro Aarnikoivun perustama sbonssy on alusta, jonka tarkoituksena on tehdä sponsoroinnista helpompaa sekä urheilijoille, että yrityksille.
Iiro Aarnikoivun perustama sbonssy on alusta, jonka tarkoituksena on tehdä sponsoroinnista helpompaa niin urheilijoille kuin yrityksille.

– Alustaltamme löytyy sisäänrakennetut työkalut neuvottelemiseen, sopimusten sähköiseen allekirjoitukseen sekä maksujen vastaanottamiseen, Iiro Aarnikoivu kertoo.

”Haluamme tarjota kaikille tasapuolisen mahdollisuuden tulla löydetyksi ja tehokkaamman tavan solmia yhteistyökumppanuuksia.”

Kuka tahansa urheilija, joukkue tai seura, tasosta tai lajista riippumatta, voi liittyä sbonssyn alustalle veloituksetta ja tulla siten löydetyksi.

– Haluamme tarjota kaikille tasapuolisen mahdollisuuden tulla löydetyksi ja tehokkaamman tavan solmia yhteistyökumppanuuksia. Uskomme vahvasti, että sponsoroinnista saatu taloudellinen tuki on tärkeä palanen harrastamisen sekä huippu-urheilun tulevaisuutta ja auttaa myös suomalaista taitoluistelua kehittymään eteenpäin, Iiro Aarnikoivu kertoo.

– Toivottavasti mahdollisimman moni luistelija ottaa alustamme hyödyt irti ja löytää uusia yhteistyökumppaneita kauttamme, Iiro Aarnikoivu lisää.

Vinkit sponsoroinnin hakuun luistelijoille tai seuroille:

  1. Määrittele oma brändisi. Mitä arvoja sinulla, joukkueellasi tai seurallasi on? Mitkä ovat teille tärkeitä asioita? Keitä tavoitatte?
  2. Valmistele esitys. Laadi tiivis ja informatiivinen esitys, josta löytyy urheilijan tai tapahtuman tiedot sekä mahdolliset tavat nostaa sponsoria esiin. Visuaalisuus kiinnittää huomion paremmin!
  3. Rakenna vuorovaikutus. Ota yhteyttä sopivien yritysten päättäjiin, esimerkiksi markkinoinnista vastaaviin henkilöihin. Räätälöi yhteydenotto aina yksilölliseksi.
  4. Ylläpidä suhteita ja kiitä kumppaneita. Pidä olemassa olevia tukijoita ajan tasalla tapahtumista ja toimita kiitokset esimerkiksi kuvien ja tulosten muodossa.
  5. Hyödynnä sponsoroinnin alustoja. Rekisteröidy alustoille, joista sponsori voi löytää sinut. Esimerkiksi Sbonssyyn liittyminen on ilmaista kaikille urheilijoille.
  6. Hyödynnä sosiaalista mediaa. Ole yhteydessä yrityksiin suoraan somen kautta ja ylläpidä somekanaviasi aktiivisesti.
  7. Ole sinnikäs. Sponsorien hankinta vie aikaa, ja joskus täytyy vain olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.