Nuku kuin pikkulapsi

Taitoluistelun MM-kisojen yhteydessä Helsingissä järjestettiin lajin valmentajille kansainvälinen seminaari, joka keskittyi taitoluistelun vammoihin ja erityisesti niiden ennaltaehkäisyyn. Päivän aikana kuultiin vankkaa asiaa monelta eri kantilta ja monen huippuasiantuntijan esittämänä. Eräs asia nousi keskeisesti esiin: huippu-urheilijan unentarve.

Suomen Olympiakomitean vastuulääkärinä työskentelevä Maarit Valtonen latoi seminaarissa selviä lukuja ja ohjeita pöytää. Siinä missä normaalin aikuisen tulisi pitää huolta siitä, että yöuni olisi vähintään seitsemän tuntia, huippu-urheilija tarvitsee ainakin 8-10 tunnin yöunet, todennäköisesti enemmänkin.

Syy on yksinkertaisesti se, että urheilijan fysiikka on koko ajan niin kovalla rasituksella, että autonominen hermostomme on koetuksella. Sen kaksi osaa, parasympaattinen ja sympaattinen on suunniteltu toimivaksi hienosti yhteen. Mutta ne osaavat myös hämmentyä, niihin voi yksinkertaisesti iskeä ylikuormitus, stressitila.

Stressitilassa oleva elimistö on altis niin fyysisille vammoille, tulehduksille, hormonitasapainon heittelyille kuin tietysti myös mielialan ja tarmon vaihteluille.

Stressin purku ja sitä myötä koko elimistön tasapainottuminen lähtee tutkimustulosten mukaan käyntiin yöunilla paljon hitaammin kuin monet urheilijat itse voivat edes kuvitella.

Maarit Valtonen ei seminaarissa painottanut ainoastaan yöunen riittävää tuntimäärää, vaan myös nukkumaanmenoon valmistautumista.

– Opimme koko ajan lisää parasympaattisesta ja sympaattisesta hermojärjestelmästä. Niiden toiminnan seuraamiseen on kehitetty erittäin hyviä mittareita. Niissä näkyy selvästi sekin, että jos urheilija viettää ennen nukkumaanmenoa aikaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa puolille öin, stressiarvot ovat yhä korkealla pitkällä yöllä. Toipumista ei tapahdu.

Urheilijan tulisi siis ottaa oppia pikkulapsen nukkumaanmenotavoista, rauhoittua ennen uneen yrittämistä.
Muutakin opittavaa pikkulasten unirytmistä olisi. Maarit Valtosen mukaan huippu-urheilijan päivään tulisi sisältyä ainakin yksi, mielellään parikin, noin puolen tunnin torkkua.

– Vuorokausirytmi ja unen määrä tulisi vielä pystyä pitämään päivästä toiseen samanlaisena, Valtonen muistuttaa.

teksti Kaisa Viitanen
Taitoluistelu-lehti 3/2017